Pioneering Spirit, som er 382 meter langt og 124 meter bredt, er verdens største skip. Skipet har et dobbelt skipsskrog som får en til å tenke på en katamaran. Offshoreselskapet, Allseas, designet skipet for å demontere store plattformer offshore.
Demontering av boreplattformer
Vanligvis demonteres en boreplattform i små deler. Med Pioneering Sprit er det faktisk mulig å løfte en plattform som veier 48.000 tonn i én del fra basen, opplyse den, og så transportere den. Foruten demontering av plattformer, kan Pioneering Spirit også legge rørledninger for olje- og gasstransport i en dybde på 3500 meter, og med en hastighet på mer enn syv kilometer per dag. Nedenfor er en kort video hvor Yme-plattformen blir fjernet i Nordsjøen i Norge (bildene er fra Allseas).
Alt er duplisert
Hos Allseas er ingenting overlatt til tilfeldighetene. Alt på skipet er utført dobbelt, slik at man kan arbeide uforstyrret hvis en av delene av en eller annen grunn ikke kan brukes igjen. Med våre egne øyne har vi sett hvor langt dette går; Det er to veier hvor rørledningene blir sveiset, og selv styrehuset er doblet, i tilfelle det andre ikke kan brukes, for eksempel på grunn av en brann.
Testplattform på sjøen
Spesielt for Pioneering Spirit har en testplattform blitt plassert i midten av havet. På denne testplattformen er det et målesystem med kameraer og en dieselgenerator som kan betjenes fra skipet med den trådløse fjernkontrollen Corvus, i kombinasjon med vår mottaker Pavo. I skiftende værforhold er alle typer situasjoner testet. Med Corvus / Pavo kan kameraene, målesystemet og dieselgeneratoren slås på eller til stand-by fra en avstand på 500 meter. Denne kombinasjonen ble også anvendt for fjerning av Yme-plattformen i Nordsjøen, som vist i videoen ovenfor.
Også for denne installasjonen har det blitt bygd inn en fullstendig back-up-installasjon. Og hvis senderen av eller annen grunn ikke lenger kan brukes, kan innretningen fortsatt bli betjent av mottakeren.